Utställningen arrangerades för att manifestera Frankrikes ledande position inom Europas konstindustri och konsthantverk och innebar kulmen för art déco stilen. Jacques Émile Ruhlmann och René Lalique var tongivande för Frankrike. Carl Bergsten ritade Sveriges eleganta, klassicistiska utställningspaviljong. Sverige tilldelades, näst efter Frankrike, flest medaljer, 36 st. Simon Gate och Edward Hald fick sitt internationella genombrott. Carl Hörvik, Ivar Johnsson, Anna Petrus, Anders och Bess Wissler, Uno Åhren m fl ställde ut. Utställningens namn "Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes" gav upphov till benämningen art déco. Utställningen kritiserades för onödig lyx och brist på socialt engagemang. Ett undantag var Le Corbusiers paviljong l'Esprit Nouveau, som fick stor betydelse för den kommande utvecklingen och modernismens/funktionalismens genombrott. Lästips: Form 1925 (genomgång av olika länders paviljonger).
_ _ _
Från Youtube: